Just nu har vi inga planerade datum för denna kurs.

Skicka oss din epostadress så informerar vi dig när nästa kurs är planerad!

 

 

 

 

Ola Andersson

Kontakta Ola om du har några frågor.

Tel: 040-630 64 60

ola.andersson@ommh.se

 

 

Investera i en effektiv heldag där du lär dig att ta fram innehåll som skapar intresse och samtidigt får de kunskaper och verktyg du behöver för att strukturera och genomföra ett smart PR-arbete.

Vi är väldigt glada för att åter igen kunna erbjuda en PR-utbildning helt anpassad för dig som vill göra fler affärer med hjälp av smart PR. Över 500 personer har gått denna utbildning och vill du också lära dig att bli framgångsrik i ditt PR-arbete så är du varmt välkommen.

Ta kommandot över kommunikationen. Bli framgångsrik i ditt pr-arbete och lär dig nyhetsvärdering samt hur du ska fokusera och optimera er externa information för att generera positiv publicitet i medierna.

Hållpunkter i utbildningsprogrammet

  • Vad är PR?
  • PR som marknadsföringsverktyg.
  • Hur fungerar media, vad gör en redaktion/journalist samt vad är deras syfte.
  • Vad är en nyhet/nyhetsvärdering och vem avgör.
  • Nyhetsinventering och nyhetsverkstad, lär dig producera nyheter.
  • Pressmeddelande, disposition av information och genomgång av mall.
  • Hur distribuerar man pressinformation med framgång.
  • Hur och när gör man uppföljning till en redaktion på utskickat pressmaterial?
  • Hur mäter man PR?
  • PR via sociala medier.
  • Avslutning/sammanfattning

Vi erbjuder en för dig skräddarsydd heldag (start kl. 09.00 slut 16.30) i högt tempo med erfarna föreläsare. Vi ger dig de grundläggande PR-kunskaper som du behöver samt genomför flera praktiska övningar, där du även får möjlighet till individuell rådgivning och coachning.

____________________________________________

”Jag kommer kunna börja arbeta med detta idag! Tack för en givande dag”
A-Lotterierna AB, Petri Keränen – VD-assistent

”Bra kurs med mycket information, inspirerade mig att börja jobba på nya sätt”
Hässleholms Kommun, Caroline Malmsjö

____________________________________________

 

 

Vad är PR?

Public Relations skiljer sig mot reklam genom att PR är kommunikation och/eller information i icke köpta eller egna informationskanaler. Det kan vara publicitet på redaktionell plats i en tidning, medverkan i en tv-soffa hos nyhetsmorgon, kommunikation i sociala medier, debattartiklar, seminarier, events och nyhetsbrev.

Varför PR?

PR är mer än bara pressreleaser och mediebearbetning. Publika relationer handlar om all form av relationsskapande kommunikation till kunder, partners, underleverantörer, myndigheter, politiker, medarbetare, journalister och media. PR syftar således till att bygga relationer och öka kännedomen om en verksamhet/varumärke och/eller dess tjänster/produkter. Och då trovärdigheten är högre för redaktionellt innehåll i icke köpta eller egna kanaler blir därmed även värdet större för såväl avsändare som mottagare av informationen i jämförelse med den kommunikation som sker i så kallade köpta kanaler.

Nyhet eller inte? Reaktiv eller pro-aktiv?

Hur skapar man publicitet och hur fungerar arbetet på en redaktion? Vad är en nyhet? Är du reaktiv eller pro-aktiv i ditt informationsarbete?

Ta kommandot över kommunikationen, planera PR-arbetet rätt samt förstå hur du kan undvika informationsproblem. Lär dig nyhetsvärdering samt hur du ska fokusera och optimera den externa kommunikationen för att generera positiv publicitet och stärka verksamhetens anseende, konkurrenskraft och varumärke.

____________________________________________

Kursledare

Mattias Tönnheim – har flera års erfarenhet som pr-specialist, företagare, ledare och konsult med ansvar för såväl framtagande som genomförande av strategier samt rådgivning till beslutsfattare, ledningsgrupper och styrelser. Mattias har stor erfarenhet av och kunskap om såväl intern som extern kommunikation samt finansiell kommunikation och krishantering. Mattias har även varit drivande i framtagande av kreativa helhetslösningar och har producerat flera framgångsrika pr-kampanjer i såväl traditionella som sociala medier för bland annat Life Science företag, livsmedels- samt IT- och Telekombranschen. Mattias har även varit verksam som journalist inom förlags- och tidningsbranschen med en bakgrund som skribent, redaktör och chefredaktör. Mattias Tönnheim är grundare av och ägare i den svenska avdelningen av Samurai PR.

 

Har du frågor kring innehållet i utbildningen och upplägget så kontakta gärna Mattias Tönnheim, mattias@samurai-pr.se eller 0704-41 19 14

 

 

 

samurai

Om Samurai PR

Samurai PR är specialiserade på public relations ur ett skandinaviskt perspektiv. Vi består av resultatinriktade konsulter med kontor i Malmö och Köpenhamn. Samurai PR har även utvecklat ett samarbete med fristående PR-byråer i Finland, Norge, Storbritannien, Tyskland och USA. Samurai PR kombinerar journalistisk erfarenhet med ett strategiskt medie- och marknadskunnande. Genom rådgivning och ett gediget hantverk bygger och stärker vi våra klienters varumärken, samt optimerar deras interna och externa kommunikation. Ordet ”Samurai” betyder den som tjänar sin herre/uppdragsgivare.

Klicka här för att läsa mer om Samurai PR